• Welcome to Hrvatski Radioamaterski Savez.

Vanjski S metar za FT 857D

Autor 9A3FP, 11. Veljača 2021, 22:50:45

« natrag - naprijed »

0 Članovi i 1 Gost pregledava ovu temu.

9A3FP

     Ovdje opisana samogradnja bit će interesantna prvenstveno vlasnicima uređaja FT857D i FT897.
Na ovu samogradnju sam se odlučio zbog nezadovoljstva s postojećim S metrom koji je vrlo minijaturan i prikazuje jačinu signala u obliku visine horizontalnog stupca horizontalnih crtica i dodatnom brojčanom vrijednošću. Za signale jače od S9 pali se još jedan ili dva plusa.
     Ovakav način prikaza u grubo zadovoljava kod rada iz fiksne lokacije, ali prilikom rada u vožnji postaje dosta naporan. Osim toga, kad se pali jedan ili dva plusa ne može se točno odrediti koliko je signal jači od S9. Da bih si olakšao rad iz mobila odlučio sam se za ovu samogradnju i na internetu pronašao crtež skale koji se može skinuti i u nekom od programa obrađivati. Ja sam skalu obrađivao u starom programu Visio.
     U "furdi" sam pronašao jedan instrument osjetljivosti 500uA dosta velike skale i odlučio ga upotrijebiti za vanjski S metar. Skinuo sam prozirnu plastiku i fotografirao ga s prednje strane. Zatim sam oslobodio pločicu na kojoj je bila ispisana skala i nju posebno fotografirao, a nakon toga pomičnim mjerilom izmjerio sve dimenzije i razmake koji su bili bitni. Fotografiju pločice sa ispisanom skalom preselio sam u Visio gdje je već bila nova skala. Podesio sam dimenzije fotgrafirane pločice tako da odgovaraju izmjerenim dimenzijama i fotografiju podesio da bude transparentna, tj. poluprozirna. Nakon toga sam fotografiju povukao na novu skalu i veličinu nove skale podesio tako da se točno poklapa sa starom ispisanom skalom na fotografiji. I tu bi bio kraj posla na računalu da sam imao instrument koji ima otklon od 90 stupnjeva. Međutim, moj instrument ima otklon od 100 stupnjeva pa se skale nisu poklapale. Uz dosta posla i to sam riješio, ali onima koji se eventualno odluče za izradu ovog instrumenta preporučujem da nabave instrument otklona 90 stupnjeva jer će si uštedjeti dosta vremena.
     Kad je konačno sve bilo prilagođeno, obrisao sam fotografiju koja je bila samo predložak, tako da je ostala samo nova skala koju sam iskopirao u nekoliko primjeraka (zlu ne trebalo), ispisao, zalijepio na pločicu i vratio u instrument. U seriju sa instrumentom dodao sam trimer potenciometar 10kOhm-a radi ograničenja struje. Nakon toga priključio sam instrument na uređaj i izvršio kalibraciju izborom broja 60 u meni-u, a unutar njega opciju FS što znači puni otklon. Izborom te opcije na instrumentu sam dobio otklon oko polovine skale pa sam trimerom podesio pun otklon. Odspojio sam instrument, izmjerio otpor potenciometra koji je iznosio vrlo blizu 4,7kOhm-a tako da sam u hrpi otpornika našao točno odgovarajući i njega stavio umjesto trimera.
     Sad je još ostalo napraviti osvjetljenje skale koje sam riješio dodatkom 6 SMD LE dioda sa odgovarajućim predotporima, a za napajanje istih ugradio sam u kutiju instrumenta minijaturnu bateriju 12V.
     Za izradu ovog S metra mogu se koristiti svi instrumenti koji imaju linearnu skalu i osjetljivost između 50uA i 1mA.
     Na fotografijama se vidi stara skala i instrument u autu.

9a3fp, Rade

9A3WP

Pozdrav Rade,
odlično izgleda taj instrument!

zgodno si smjestio FT857 i pretpostavljam spojio audio
sa Sony auto radio uređajem. pretpostavljam da je vozilo
VW Tiguan? izbacio si originalni VW-ov auto radio i na njegovo
mjesto stavio Sony/Yaesu kombinaciju?

razmišljao sam o sličnom rješenju, no na originalnom auto radiju
je prikaz senzora za parkiranje, a moguće je na to mjesto ugraditi
zamjenski auto radio sa navigacijom... ugradnja radio stanice u
putničko vozilo, a da to bude funkcionalno i još da lijepo izgleda,
pa da imaš usput i dodatnu bateriju... to može biti pravi izazov!

antena je dodatna filozofija. bušiti karoseriju? kuda položiti kabele?
oko svega toga još se nisam odlučio. za sad sam sa AliExpress-a
nabavio tzv. "Shark" (magnetsku) antenu, prilijepio je na gornji dio
zadnjih tj. petih vrata (od bunkera) i kabel samo proveo / stisnuo
originalnom gumom od vrata bunkera. to je ispalo sasvim O.K.
zapravo stavio sam dvije takve antene, jedna za pico APRS, a
druga za vokac. antene su 144/432 MHz, a uređaji na cockpitu...

73 Goran, 9A3WP
OP: Goran QTH: Zabok
@9A3WP @DK3WP

9A3FP

     Pozdrav Gorane,
drago mije da ti se sviđa ova konfiguracija koja se malo razlikuje od tvoje pretpostavke. Naime, auto je VW Caddy sa originalnim radio aparatom ispod kojeg se nalazi prazan prostor za sitnice koji sam iskoristio za montažu prednje ploče uređaja.
     Ploču sam montirao na komad vitroplasta sa kopčama tako da se lako skida povlačenjem u desno, kao kod uređaja. Sam uređaj nalazi se ispod vozačkog sjedala i povezan je s prednjom pločom kablovima. Audio sam priključio na aux ulaz radio aparata preko minijaturnog prelopnika tako da po potrebi mogu koristiti i slušalice.
     Antena je screwdriver homemade za sve opsege i montirana je na nosač koji je zašarafljen na mjesto predviđeno za kuku za šlepanje ( lijevi navoj! ). Ovim načinom montaže dobio sam odličan kontakt s masom što je bitno kod KV mobilnih antena. Montaža s magnetima može proći za UKV, ali za KV treba "tvrđa" masa tako da ti preporučujem da nađeš mjesto gdje ćeš imati dobru masu. Napajanje uređaja ide direktno sa akumulatora i ne koristim dodatni akumulator pošto radim skoro isključivo za vrijeme vožnje.
     Kabel za napajanje motora antene i koaksijalni kabel provukao sam ispod tapecirung-a i kroz međuprostore bočne strane auta. Prekidač za podešavanje antene nalazi se pokraj ručne kočnice.
     I to je to, radi odlično, zadovoljan sam. Nadam se da sam ti dao neku korisnu ideju.

     73 de 9a3fp, Rade

9A3WP

Lijepo odrađeno! Hvala za info.

Ma ja ti ne planiram to tako "agresivno" raditi,
radije ću žrtvovati efikasnost pa koliko je god moguće
da antene ne "vrište" toliko. KV ne planiram ugrađivati
u auto, ali želja mi je imati spremno nešto Emcomm
kompleta koji se po potrebi mogu brzo staviti u pogon,
ako treba i namontirati u/na vozilo. A ovako za uobičajene
uvjete "shark" antenice za VHF/UHF su mi sasvim O.K.
Inače, imam Yaesu ATAS, ali nije ni blizu ove tvoje HM!

I općenito, život me nekako poučio da je najbolje organizirati
se nomadski - imati sve što posjeduješ u koferima i torbama,
lako prenosivo, a dobro zaštićeno. Sve što je fiksno opterećuje
previše! A nikad ne znaš što donosi sutra i gdje ćeš biti.

73 Goran, 9A3WP

OP: Goran QTH: Zabok
@9A3WP @DK3WP

9A4QV

Gorane, vidio sam na APRS da se romobilaš u susjedstvu za Valentinovo ali te nisam uspio dozvati na UKV-u.
Jednog lijepog dana, u Rapcu me šetao pas i naletimo na Radetov Caddylak sasvim slučajno.
Oduševila me konstrukcija i izvedba njegove antene, stvarno dobro odrađeno, bez obzira na savijenu vodovodnu cijev  ;D

Inače, imao sam negdje praktična ispitivanja i usporedbe različitih magnetnih antena za KV na vozilima u USA.
Trebao bih pronaći taj članak, uglavnom, home made whip sa top loaded hat su se pokazale puno bolje u praksi nego screwdriver pristup.
I da, kako Rade kaže, masa na šasiju vozila je must. Ekipa to drži na tri magneta ali svi imaju dobar komad uzemljenja 16mm2 od antene na šasiju.

QV

9A3WP

Pozdrav Adame!

Drago mi je da si me zvao, valjda smo se nekako promašili.
Imao sam uobičajeno picoAPRS i VX7R, obje na magnetnim
"shark" antenicama, QAP na 145.500 i 435.500 FM, DMR
nije bio uključen. I kako sam kažeš bilo je Valentinovo, a XYL
je bila samnom, kao i obično kad se udaljim od QRA. Nisam
bio ni cijelo vrijeme u autu, a sjeverac je tog dana bio opasan.
Biti će sigurno s vremena na vrijeme još kakva prilika za QSO.

73, cuagn!




je meni Valentinovo svaki dan
OP: Goran QTH: Zabok
@9A3WP @DK3WP

9A3FP

     Pozdrav Adame,

    drago mi je da smo se našli i na forumu, a ona antena što si je vidio je otišla u mirovinu. Sad je na autu poboljšana verzija. Donji dio je inox cijev tanke stijenke tako da više nema savijanja, a i sama konstrukcija je poboljšana. Ako slučajno naletiš na taj članak koji spominješ, proslijedi ili pošalji link. Baš me zanima ta usporedba. Razmišljao sam i ja da dodam top hat, ali sam odustao zbog zapinjanja za krošnje drveća. ;)
     Inače imam u planu novu mobilnu antenu potpuno drugačiju od svih uobičajenih, ali otom potom, vrijeme i druge obaveze me koče u ostvarivanju ovog plana.

     73 de 9a3fp, Rade