• Welcome to Hrvatski Radioamaterski Savez.

Mobilna "screwdriver" antena 1

Autor 9A3FP, 13. Veljača 2020, 22:48:52

« natrag - naprijed »

0 Članovi i 1 Gost pregledava ovu temu.

9A3FP

        U ovoj prvoj objavi pokazat ću mobilnu antenu koju sam izradio 2005. godine i koja se pokazala vrlo efikasna što potvrđuju brojne veze na svim opsezima i vrlo dobrim raportima obzirom na dužinu antene. Prije same izrade na internetu sam našao nešto informacija o toj anteni, ali bez detalja. Uglavnom, shvatio sam princip rada i počeo skupljati materijal koji mi se našao pri ruci. Ako se pokaže lošom u radu, neće biti velika šteta.
        Prednost ove antene u odnosu na ostale mobilne antene je u tome što se može podesiti na bilo koju frekvenciju unutar frekventnog spektra 3,5MHz do 30MHz uz zadovoljavajući SWR. Antena je dosta "oštra". Više se ne sjećam, ali čini mi se da je širina za SWR 1:2 bila +/- 20KHz. Zato ju je potrebno često podešavati pri većoj promjeni frekvencije, ali to je normalno kod ovako kratkih antena.
        Ova prva antena "prešla" je oko 300 000Km, nekoliko puta je pala, lomila se, bila iskrivljena ljeti na +36 i zaleđena zimi na -14, ali je izvrsno radila! Odradio sam nekoliko stotina veza na svim opsezima. Jedna veza mi je posebno draga, a radi se o vezi auto-avion. Održao sam vezu sa radioamaterom NQ4I/AM na 21MHz koji je letio iznad atlantika prema Velikoj Britaniji! Jedno jutro, dok sam se vozio na posao i prolazio kroz Novi Zagreb, održao sam vezu sa Japanom na 7MHz. Dobio sam raport 44, a moj je bio 57. Nije loše za antenu dužine 3,2m i 40cm iznad zemlje!
        Neki se vjerojatno pitaju zbog čega sve to pišem? Razlog je taj što je ta antena zasluženo umirovljena, a ja sam odlučio napraviti novu, poboljšanu i objavit ću sve detalje za one koji su zainteresirani za samogradnju. Prije objave nove antene odlučio sam opisati ovu prvu sa svim nedostacima kako potencijalni graditelji ne bi napravili greške koje sam ja napravio jer nigdje nisam pronašao upozorenja što se ne smije, što može ali  nije preporučljivo a što je dobro.
        Da krenem od početka, za one koji nisu čuli za ovu antenu. Naziv "screwdriver" dolazi od engleske riječi za odvijač jer antena koristi elektromotor sa getribom od električnog odvijača. Naravno može se koristiti i bilo koji drugi motor sa getribom s tim da ima 100-300 o/min. Ja sam koristio odvijač koji je radio na 4,8V pa sam premotao rotor. Sad će netko reći: taj nije normalan! Mogao sam napraviti i sklop za snižavanje napona sa 12V na 5V, ali šta je tu je, sad motor radi na 12V.
         Za donji dio antene koristio sam sivu plastičnu cijev promjera 50mm koju sam s vanjske strane "ogrnuo" bakrenom folijom debljine 0,1mm koja je zalemljena cijelom dužinom tako da čini plašt oko plastične cijevi. Tu odmah moram upozoriti da ova plastična cijev nije dobro rješenje jer se ljeti na visokoj temperaturi i dugotrajnoj vožnji, blago iskrivi prema nazad. Kad bi se to dogodilo, zarotirao bih je pa bi se ispravila pa ponovo iskrivila....uglavnom ako se netko odluči za plastičnu cijev treba naći čvršću cijev.
        Slijedeći dio je zavojnica namotana NEIZOLIRANOM bakrenom žicom promjera 2mm ili približno 2mm. Zavojnica je namotana na plastičnoj cijevi promjera 40mm s proredom. Obzirom da ova cijev ima tanku stijenku na kojoj se ne može istokariti utor za smještaj namotaja, prored sam napravio tako da sam paralelno motao bakrenu žicu i flaks promjera 1,3mm. Treba namotati oko 200 namotaja ili približno 25 metara žice i flaksa. Broj namotaja nije kritičan, ali bolje je namotati više. Može i do 30m. Ako ima više namotaja, štap na vrhu može biti kraći, ali efikasnost pada. I ovdje se javlja problem iskrivljenja tako da preporučujem plastičnu cijev veće čvrstoće. Može biti i malo deblja, ali joj vanjski promjer zajedno s namotajima ne smije biti veći od unutarnjeg promjera donje cijevi. Gornji kraj zavojnice spaja se s "glavom" na koju se zašarfljuje štap dužine 2m. Ja sam koristio štap antenu od vojnih RUP-ovki s tim da sam dodao jedan članak jer nisam imao dosta veliku zavojnicu! Falilo nekoliko namotaja! Kasnije sam namotao toliko da je bilo viška! VRLO BITNO - Završetak zavojnice na donjem kraju treba dobro fiksirati kako se ne bi otpustila. Na svojoj koži sam iskusio taj slučaj! Žica se otpustila i tako zacvikala u donjoj cijevi da sam na kraju tu drugu po redu, puno bolju antenu, morao razbiti da bih je rastavio. UŽAS! A imala je stop svičeve i za donji i za gornji krajnji položaj! Završetak zavojnice ne spaja se nigdje. Cijev na koju se mota zavojnica mora biti duža od same zavojnice radi stabilnosti u položaju kad je zavojnica maksimalno izvučena ( opseg 80m ). Na samom donjem kraju cijevi nalazi se čep na koji sam učvrstio maticu za drvo kroz koju prolazi navojna šipka.
        Bitan dio ove zavojnice je niz kontaktnih pera poredanih po gornjem rubu bakrene folije i zalemljenih na istu. Ja sam koristio dijelove releja stare telefonske centrale koji u stvari nisu bili kontakti, ali su oblikovani upravo onako kako treba. Ovi kontakti se mogu i napraviti od bakrenog ili mesinganog lima. Ovaj niz kontakata služi za spoj između donjeg dijela antene i zavojnice i moraju biti oblikovani tako da se zavojnica može bez velikog otpora kretati gore-dolje. Na gornjem kraju moraju imati zaobljenje. Za osiguranje dobrog kontakta sa zavojnicom, na gornjem dijelu se stavlja odgovarajuća gumica ili opruga koja blago pritišće kontaktna pera na zavojnicu.
        U donjem dijelu donje (deblje) cijevi nalazi se motor na čiju osovinu se fiksira navojna šipka promjera 8mm. Blizu tog spoja nalazi se i stop svič koji isključuje motor kad zavojnica dođe u krajnji donji položaj. Da bi se motor mogao ponovo aktivirati paralelno sa svičem zalemljena je dioda koja omogućuje rad motora kad se obrne polaritet i zavojnica krene prema gore. Ovdje neću stavljati shemu spoja i ostale detalje jer će sve to biti detaljno opisano drugi put. Antena, nazovimo je V.3 već je pred završetkom. Napon napajanja dovodi se preko konektora ( izvađen iz stare"Krke" ).
        Ispod motora smješten je trafo impedancije čija se dva izvoda spajaju na koaksijalni N konektor, a treći na vijak preko kojeg se trafo spaja s donjim dijelom bakrene oplate. Ovdje je bitno naglasiti da veza sa masom vozila mora biti vrlo "tvrda" tj. prijelazni otpor mora biti što manji. Ja sam to postigao montažom antene na mjesto gdje se zašarafljuje kuka za šlepanje.
        Za sad toliko, fotografije će dodatno pojasniti nejasnoće.
Uskoro nova antena, bolja rješenja, više fotografija.

        73 de 9a3fp
       
       

9A4NA

Kolega, svaka čast!
Following...
73 9a4na